Toekomstvisie Kosten van Elektrisch Rijden

Uit Duurzame Brabanders

Ga naar: navigatie, zoeken

Welke factoren hebben de komende jaren invloed op de kosten van Elektrisch Rijden?

EV's komen sinds 2010 op de markt, en zijn daardoor in het begin extra duur, maar de onderhoudskosten zijn lager, sommigen schatten de helft. De energiekosten per gereden KM zijn bijna nihil, vergeleken met fossiele brandstof auto's.

Om en indruk te krijgen hoe de gebruikskosten van EV's de komende jaren zouden kunnen zijn, is het beter te kijken wat er anders is aan EV kosten dan de gebruikelijke kosten posten van fossiel aangedreven auto's te volgen. EV's bieden extra mogelijkheden de kosten te drukken.

Inhoud

Soorten kosten en inkomsten voor een EV gebruiker

Anno 2010 denken de meeste mensen alleen aan:

  • De aanschafprijs
  • Afschrijvingskosten
  • Onderhoudskosten, de helft lager dan bij fossiele auto's, wordt geschat
  • KM kosten voor energie
  • Verzekeringskosten

Voor een EV zijn er nog enkele andere mogelijkheden:

  • Verdien mogelijkheden met de accu, als hij stroom levert tegen piektarieven
  • Inkomsten van een eigen parkeer plaats met laadpunt
  • Upgrade mogelijkheden, ipv inruilen
  • Lagere parkeer kosten
  • Lagere belastingen en KM heffing, omdat hij schoner is
  • Geen kankerverwekkende benzeen dampen ademen bij het tanken
  • Gedoe met het snoer of lompe kabel, zolang je nog geen draadloze laadplek hebt
  • Lagere milieukosten, zoals geen CO2 tax.
  • Toegang tot het centrum, exclusief voor EV's, vervuilende auto's mogen niet in de milieuzone.
  • Gadget waarde, een EV is straks meer dan een auto

Wat is de TCO, Total Cost of Ownership van een EV?

Iedereen kijkt nu naar de hoge aanschaf prijs van een EV, maar wat eigenlijk zou moeten tellen is de totale uitgaven en inkomsten en toegevoegde waarde van het gebruik van een EV. Bij het leasen van een EV wordt dat al gedeeltelijk door de leasemaatschappij gedaan.

De bovenstaande kosten en opbrengsten bepalen echter wat het gebruik van een EV echt gaat kosten en opbrengen

Aanschafprijs van een EV zou wel eens sneller kunnen dalen dan verwacht

Omdat EV's nieuw zijn, zijn ze nu, anno 2011, nog extra duur. Dat komt omat deze eerste typen de eerste zijn die een fabrikant heeft ontwikkeld. Maar veel vooruitstrevende fabrikanten zien EV's als hun strategische keus, die moet dus op de markt wel een succes worden. Daarom zullen ze hun uiterste best doen te concurreren met de prijs van fossiele auto's.

Maar er zijn enkele technische redenen waarom EV's sneller goedkoper kunnen worden.

  • De techniek is simpeler, voor fossiele fabrikanten zijn elektrische motoren nieuw maar ze zijn al jaren op de markt. Dus daarom is te verwachten dat de concurrentie er zal zorgen dat ze snel verstandige keuzes maken. Omdat de techniek mechanisch gezien simpeler is, zullen de vooruitstrevende fabrikanten, snel mogelijkheden zien die simpelheid om te zetten in lager prijzen. Eigenlijk is een EV in de basis net zo ingewikkeld als 4 wasmachines. De aankleding van de carrosserie en het interieur komt daar nog bij.
  • Veel van de functies van een EV worden met software gedaan. Dat is heel duur om te ontwikkelen, maar daarna kostenloos. Maar nieuwe functies kunnen weer geld kosten. Zo is het voorstelbaar dat een nieuw model de basis aan software functies heeft, die allang zijn terugverdiend. En dat nieuwe software onderdelen, extra functies als optie bijgekocht kunnen worden. Zo kun je straks een software upgrade kopen, waarmee je EV nieuwe eigenschappen krijgt, zoals dat ook met software voor PC's is.
  • Dit kan leiden tot geheel nieuwe aspecten aan het gebruik van een EV, ook voor al vroege gekochte EV's. Zo kan de inruilwaarde hoog blijven. SW is in feite gratis. Dus een dealer die een oude EV een upgrade geeft, maakt hem functioneel weer up to date, met dezelfde software en functies als gloednieuwe EV's. Voor de dealer kan de SW gratis zijn.
  • Vermogens elektronica daalt in prijs. Veel consumenten elektronica daalt permanent in prijs, of wordt veel beter voor dezelfde prijs. Deze onderdelen zijn voor een EV heel essentieel. Er zou een vorm van standaardisatie kunnen ontstaan, waardoor dit deel van de kosten redelijk snel kunnen dalen. Deze eigenschap heeft natuurlijk wel invloed op de afschrijving vaneen EV. Maar en upgrade maakt hem dan weer helemaal up to date. En door de prijsverlaging hoeft dat niet zo veel te kosten als toen de EV nog nieuw was.

Afschrijvingskosten van een EV

Met de hierboven beschreven SW upgrades kan veel van de functionaliteit aan en in een auto worden vernieuwd. Als het ene merk auto 1 miljoen KM kan blijven rijden, waarom dan niet ook bij een merk waar vroeger de fossiele motor de beperkende factor was? Maar dit hangt af van de kwaliteit die een fabrikant in zijn auto stopt. Wat zijn levensduur verlengende, en inruil prijs verhogende eigenschappen en mogelijkheden. Misschien gaat het zo ver dat je als kopen een platform koopt, en daarop nieuwe carrosserie onderdelen laat monteren. Bij fossiele auto's was de motor vaak een omvangrijk ding die de ruimte onder de motorkap behoorlijk vulde. Een elektromotor is veel kleiner, waardoor er naderhand meer speelruimte is voor andere onderdelen.

Onderhoudskosten voor een EV

Een elektromotor is vrijwel onderhoudsvrij.

Alleen de banden, ophanging en de carrosserie geven vergelijkbare onderhouds kosten.

Een EV heeft geen brandstof- en oliefilters, bougies, inspuiting, luchtfilter, klepjes, uitlaat. Bij een EV zul je hier geen kosten aan hebben, deze onderdelen zitten er niet in.

Een EV heeft wel een verwarmings- en koelsysteem voor de accu. Een accu heeft een optimale temperatuur voor laden en leveren van stroom. Daar zou wel eens een apart luchtfilter in kunnen zitten. Maar er zijn ook mogelijkheden die geheel onderhoudsvrij zijn. Goede vraag voor bij de dealer. "Hoe is de temperatuurregeling in het accu pakket?"

Persoonlijke instellingen